«

»

Tentoonstelling High Tech Romeinen

Het Valkhof Museum in Nijmegen heeft voor de tweede keer de succesvolle tentoonstelling High Tech Romeinen opgesteld. De eerste keer heb ik hem niet kunnen bezoeken dus dit was mijn eerste bezoek aan deze tentoonstelling met de veelbelovende ondertitel “ontdek de spannendste Romeinse uitvindingen.” De tentoonstelling is nog t/m 24 januari 2016 te bezoeken.

Het Valkhof en de Romeinen

Hoewel het Valkhofmuseum over diverse collecties beschikt staat het museum met name bekend om de uitgebreide Romeinse collectie. Een tijdelijke tentoonstelling met een Romeins thema is daarmee een logische aansluiting op de vaste collectie. De High Tech Romeinen tentoonstelling is in tegenstelling tot de vaste Romeinse expositie vooral op kinderen gericht en die zullen zich er dan ook zeer goed kunnen vermaken.

Het lichte en modern ogende Valkhof museum heeft voor deze expositie gekozen voor een mooie sfeervolle en warme aankleding in de vorm van bijvoorbeeld houten vlondertjes en lange gordijnen die een thema afbakenen. Aan het begin van de expositie kan er een mooi vormgegeven en verhelderend filmpje gekeken worden waarmee een globale introductie in het Romeinse rijk geboden wordt. Techniek toegepast in allerlei Romeinse gebouwen zoals het colosseum, het pantheon of de badhuizen wordt hierin toegelicht. Het filmpje is voor de kinderen goed te volgen, al is het misschien wat lang stilzitten voor de jonge bezoekers die waarschijnlijk graag aan de slag willen met alles waarvan al een glimp op te vangen is vanaf de filmzaal.

In de tentoonstelling zijn verschillende thema’s gegroepeerd. Zo maakt het onderwerp architectuur de indeling van een typisch Romeinse stad duidelijk, maar niet voordat de rekensommen in Romeinse cijfers opgelost zijn. High Tech Romeinen stedenbouwDit is een mooi voorbeeld van in hoe de expositie meerdere elementen worden verenigd en bezoekers uitdaagt om aan de slag te gaan. En dat gebeurt dan ook, jong en oud heb ik aan de machines zien draaien, de hijskranen zien bedienen of een roeiwedstrijd zien doen. En natuurlijk heb ik ze, met wisselend succes, ook allemaal uitgeprobeerd.

Het is niet, zoals de naam misschien doet vermoeden, alleen 3D animatie wat de klok slaat. Het betreft juist veel replica’s die laten zien en je laten beleven hoe de techniek van de Romeinen werkte. Hoe muren gebouwd werden leer je door zelf stenen te stapelen. Hoe men grote blokken steen verplaatste merk je door de verschillende soorten hijskranen. Hoe aquaducten gebouwd werden leer je door een grote versimpelde maquette met blokken waarop je zelf een aquaduct kan bouwen.High Tech Romeinen aquaduct Er is aandacht voor het leger en vooral de kruisboog en katapult werden gretig uitgeprobeerd. Qua transport is er uitleg over de aanleg van wegen en er kan geroeid worden. Daarbij wordt door middel van een animatie aangegeven hoe er geroeid moet worden en wordt de afgelegde afstand gemeten.

Niet alle machines en spellen zijn even makkelijk uit te vogelen maar dat maakt ze juist uitdagend voor alle leeftijden. Doordat je zelf aan de slag mag gaan ervaar je het gebruik en de werking van de machines, wat het tot een leerzame expositie maakt. Diverse aspecten van de Romeinse techniek worden op allerlei manieren belicht, spelletjes en hard werk worden gecombineerd met onze moderne technologie om deze wereld tot leven te brengen. Jong en oud zal dus wel iets van zijn of haar gading vinden om uit te proberen. Originele Romeinse objecten zijn in de tentoonstelling aanwezig, maar niet in overvloed. Juist door deze objecten niet de hoofdrol te geven maar te kiezen voor een interactieve reconstructies maakt deze expositie meer indruk gemaakt dan bij één waarbij het vooral om het kijken naar objecten draait.

Oordeel over High Tech Romeinen

Het laagdrempelige karakter nodigt uit tot actief mee doen voor iedereen. Alle technische opstellingen zullen zeker aanspreken en het feit dat je in een museum alles mag uitproberen al helemaal. Een enkele keer is de informatie over het spel echter wel wat summier. De diepgang van de informatie over het betreffende onderwerp of de machines is niet heel groot. Voor de meegekomen volwassenen is dit misschien wel wenselijk. Het bij de tentoonstelling behorende boek Techniek in de oudheid van Brigitte Cech gaat wel uitgebreid in op de achtergrond van machines en gebruikte technieken en is te verkrijgen in de museumwinkel.

Al met al vond ik het zeker de moeite waard van het bezoek. Het is een levendige expositie in een sfeervolle opstelling die je uitnodigt actief te zijn en daardoor is het een leerzame beleving.

Een bezoek aan deze tentoonstelling is dus een kwestie van “doen!”

Rating: 9.3/10 (6 votes cast)