«

»

SPQR van Mary Beard

Mary Beard is een van Engelands bekendste classici. Met haar televisieoptredens en publicaties brengt ze de Romeinse oudheid naar een breed publiek. Haar nieuwste werk is getiteld SPQR en verscheen in vertaling bij Athenaeum.

SPQR van Mary Beard

Om de wijze waarop Mary Beard de oudheid toegankelijk maakt te proeven is de driedelige televisieserie Meet the Romans een aanrader. Hierin zoekt ze naar het verhaal van de doorsnee burger van Rome. ‘Zoeken’ is het juiste woord, de wetenschappelijk nuance van onzekerheid blijft altijd aanwezig in haar werk. Ze presenteert luchtig maar erudiet en genuanceerd het verleden, ook in SPQR.

SPQR: een geschiedenis van het Romeinse Rijk komt voort uit de vraag hoe een klein en onopvallend dorpje in Midden-Italië kon uitgroeien tot een supermacht met grondgebied op drie continenten. Beard kiest voor de periode vanaf de achtste eeuw v.Chr. tot de toekenning van het burgerschap aan alle vrije inwoners van het rijk door Caracalla in 212. Het eindpunt komt voort uit haar overtuiging dat de unieke expansieve en inclusieve notie van het Romein zijn een deel van het succes verklaart. Dit ‘burgerschapsproject’ werd voltooid met het besluit van Caracalla.

De hoofdvraag van SPQR verraadt bewondering, maar Mary Beard blijft een kritische wetenschapster. In een van de recensies wordt ze zelfs een ‘debunker and complicator’ genoemd. Ze haalt het traditionele verhaal onderuit met nieuwe inzichten of laat ze zien hoe ambigu het materiaal is. Als lezer moet je keer op keer terugkomen op je kennis van de Romeinen. Een punt van kritiek kan zijn sommige inzichten al lang bekend zijn. Toch laat Beard zien dat de wetenschap niet stil heeft gestaan.

De hoofdstukken over de vroege republiek zijn een goed voorbeeld bij de ontnuchterende inhoud van SPQR. In de traditionele versie van de Romeinse geschiedenis, bijvoorbeeld in de boeken van Livius, ligt de nadruk op continuïteit. Bijvoorbeeld in de oorlogvoering was er weinig verschil tussen helden als Cincinnatus en Scipio Barbatus. Terwijl oorlogen in de vijfde eeuw niet meer dan locale raids tussen particuliere bendes waren. Ook de wet van de twaalf tafelen schetst een agrarische stad met weinig relaties buiten de eigen omgeving.

Conclusie

Mary Beard valt zelf niet voor anachronismen. Haar terminologie impliceert soms parallellen met het heden, maar SPQR is geen geschiedenis vol lessen uit de oudheid. Net als in haar andere projecten wil ze de lezer engageren met de Romeinen. Onze aannames op vele terreinen zijn sinds de renaissance gevormd in dialoog met de oudheid. Deze traditie zet Mary Beard voort met SPQR.

Auteur: Mark Loeffen

Bestellen bij Bol.com SPQR – Mary Beard €29,90
Rating: 9.2/10 (5 votes cast)