«

»

Sicilië en de zee

Het Allard Pierson, het archeologische museum van de UvA, staat deze maanden in teken van de maritieme archeologie en de zeeschatten van Sicilië. In het museum is de tentoonstelling Sicilië en de zee te bezichtigen. De expositie geeft een bijzondere duik in het verleden.

De huidige migratieproblematiek is als uitgangspunt gekozen voor de tentoonstelling Sicilië en de zee. Het museum verbindt het verleden met het heden, gezien Sicilië vandaag de dag ook weer een kruispunt van de problematiek vormt. Sicilië is het grootste eiland in de Middellandse Zee en bezet een strategisch positie tussen Europa, Noord-Afrika en het Nabije Oosten. Het eiland is mede door de vruchtbare gronden, vele vis en goede klimaat altijd al een gewilde plek geweest. In vroegere tijden werd het eiland buit gemaakt door Phoeniciërs, Grieken, Romeinen, Byzantijnen, Arabieren, Normandiërs, Fransen en Spanjaarden. Elk van deze nieuwkomers bracht zijn eigen cultuur mee en liet zijn sporen na. De aantrekkingskracht van het eiland en een bloeiende handel zorgde ervoor dat Sicilië in de loop der eeuwen een culturele mengelmoes werd. Op het eiland zijn Griekse tempels, Romeinse villa’s en Normandische kastelen naast elkaar te vinden.

Door de vele zeeslagen die er rondom het eiland zijn uitgevochten, ligt er een schat aan informatie op de bodem van de zee. De laatste jaren zijn er in de wateren rondom Sicilië tientallen scheepswrakken en objecten gevonden. Dankzij de verbeterde maritieme technologieën konden de vondsten boven water worden gehaald. Deze vondsten vertellen het verhaal van de rijke cultuurgeschiedenis van Sicilië.

Mee onder de zee

De tentoonstelling Sicilië en de zee laat de 3000 jaar oude cultuurgeschiedenis van het eiland zien. De tentoonstelling is zo opgesteld dat de bezoeker het idee heeft onder water te lopen, en de scheepswrakken en schatten op hun vindplaats te aanschouwen. Met deze expositie zijn voor het eerst buiten Italië de zeevondsten van Sicilië te zien en wordt de rijke Siciliaanse cultuurgeschiedenis tentoongesteld. Ook is er veel aandacht voor de geschiedenis en ontwikkeling van de maritieme archeologie.

Er zijn meerdere topstukken te zien. Een gedeelte van de tentoonstelling besteedt aandacht aan de gevonden scheepswrakken, en wat daarvan is teruggevonden. Een van de topstukken is de bronzen scheepsram. Het is de enige Punische scheepsram die in het gebied is gevonden, behorend bij de zeeslagen bij Egadi tussen Rome en Carthago. De overige aangetroffen scheepsrammen zijn Romeins. De bronzen ram is in zeer goede staat, er is zelfs een ingekerfde tekst te zien met een bede aan de god Baal.

Een ander mooi topstuk is het bootmodel in de vorm van een mythisch zeemonster, dat zeer gedetailleerd is vormgegeven . Waarschijnlijk was het beeldje bedoeld als speelgoed.Ook toont de expositie meerdere beelden, kruiken, sieraden, klein gerei en scheepsstukken. Er zijn verschillende filmfragmenten te zien die op fraaie wijze de Siciliaanse geschiedenis tonen. Tevens is er speciale aandacht voor Michiel de Ruyter, gezien de Nederlandse admiraal de dood vond in de wateren bij Sicilië.

Teruggave objecten aan Sicilië

De tentoonstelling heeft extra waarde gekregen, doordat enkele stukken van het Allard Pierson Museum voor het laatst te zien zullen zijn tijdens de tentoonstelling. De 36 objecten, afkomstig van het zogenaamde Capistello-wrak, werden in 1982 gekocht van een Belgisch privépersoon. Echter blijken deze vondsten deel uit te maken van het Siciliaans erfgoed. De ontdekking werd gedaan bij de voorbereidingen van de tentoonstelling Sicilië en de Zee. De Universiteit van Amsterdam heeft besloten de objecten terug te geven aan Sicilië, een uiterst bijzonder gebaar dat dan ook vol lof is ontvangen.

Tot en met 17 april 2016 is de tentoonstelling Sicilië en de zee te bezichtigen. De tentoonstelling reist na Amsterdam door naar Oxford, Kopenhagen, Bonn en Palermo.

Rating: 9.3/10 (4 votes cast)
Sicilië en de zee, 9.3 out of 10 based on 4 ratings