«

»

De nieuwe Grieken en Romeinen

Leeft de oudheid nog? Een verkeerde vraag volgens Patrick de Rynck en Toon van Houdt. In De nieuwe Grieken en Romeinen proberen ze de vinger te leggen op de huidige omgang met de klassieken.

De nieuwe Grieken en Romeinen

De klassieke oudheid is dood. De klassieke oudheid is springlevend. Dit zijn de twee uiterste visies als het gaat over de klassieken. Patrick de Rynck en Toon van Houdt brengen in De nieuwe Grieken en Romeinen: Verrassende confrontaties met de klassieke oudheid nuance. In de selectie essays en recensies dragen ze de overtuiging uit dat we te maken hebben met een “oudheid nieuwe stijl”, waarvan het voornaamste kenmerk pluriformiteit is.

De schrijvers van De nieuwe Grieken en Romeinen hebben voor verschillende kwaliteitskranten en maandbladen vele publicaties over de oudheid gerecenseerd. Ze bundelden de meest relevante stukken om een overzicht te geven van de ontwikkeling van de nieuwe oudheid. Patrick de Rynck schrijft als freelancer voor de cultuur- en erfgoed sector. Toon van Houdt doceert onder andere receptiegeschiedenis aan de KU Leuven. Zijn o­nderzoek is overigens fascinerend en gepubliceerd in Mietjes, monsters en barbaren.

Negen hoofdstukken met ieder drie tot zes stukken hebben de auteurs nodig om een beetje overzicht in de pluriforme nieuwe oudheid te krijgen. Het eerste hoofdstuk is getiteld De rare grote wereld. In de recensies van werken van Fik Meijer en Benjamin Isaac wordt racisme, integratie en discriminatie in de oudheid besproken. De Rynck laat zien welke invulling men in de oudheid gaf aan deze actuele vraagstukken. In de bespreking van de vertalingen van Plinius de oudere, Lucianus en Ctesias laat De Rynck laat hij dan weer zien dat de antieke ideeën wat betreft het vreemde mijlenver van de onze afstaan.

De nieuwe Grieken en Romeinen is de eerste publicatie in de Kleio-reeks. De invalshoek is de betekenis van de Grieks-Romeinse oudheid voor de wereld waarin wij leven. De bloemlezing van recente publicaties laat de lezer proeven van het spannende werkveld.

Bestellen bij Bol.com De nieuwe Grieken en Romeinen – Patrick de Rynck en Toon van Houdt
€27,90
Rating: 9.0/10 (2 votes cast)