«

»

Ilja Leonard Pfeijffer – De Griekse mythen

We blijven gefascineerd met de Griekse mythen. Dit jaar verscheen de vierde druk van De Griekse mythen van Ilja Leonard Pfeijffer bij uitgeverij Prometheus. Wat maakt zijn versie zo boeiend?

Op basis van de inhoudsopgave biedt De Griekse mythen niets nieuws. Pfeijffer volgt de klassieke min of meer chronologische indeling die begint bij de schepping van het universum. Dan volgt de strijd om de heerschappij van het universum. Zeus verslaat uiteindelijk zijn vader Kronos en de tijd van de Olympische goden is aangebroken. De mensen worden gecreëerd, Zeus dreigt nog met een overstroming om ons te roeien en verder volgen er nog goden zoals Asklepios, Orpheus en Narkissos.

Aangekomen in de tijd van de helden is er het verhaal van het huis van Thebe waarin onder ander Oidipous en Antigone aan bod komen. In het hoofdstuk over de overige koningen van de Peloponnesos gaat het over figuren zoals Tantalos en Perseus. De laatste hoofdstukken gaan over de bekende verhalencycli van Herakles, de Argonauten, Theseus. De Griekse mythen en de Trojaanse oorlog.

De Griekse mythen

Pas bij de verhalen komt de originaliteit naar voren. De stijl waarin Pfeijffer de Griekse mythe presenteert is vlot en modern. De verhalen zijn bondig en overzichtelijk in tegenstelling tot andere versies waarin de lezer verdrinkt in de namen en gebeurtenissen. Iedere paragraaf waarin een mythe wordt besproken beslaat ongeveer één à twee bladzijden. Bovendien schrijft Pfeijffer modern en onverbloemd. Een illustrerende quote vol zelfspot staat in het verhaal van Dionysos: “Hij was Dionysos, de god van het zuipen. Hij kreeg steeds meer volgelingen, vooral vrouwen. Hij was met zijn dikke buik, zijn lange haar, zijn verwijfde uitstraling en zijn rare hoge giechellachje precies het soort man waarop vrouwen vallen, al zullen mannen dat nooit begrijpen.

In de inleiding van Griekse mythen beschrijft Pfeijffer zijn aanpak. Zelf is hij gepromoveerd op de Griekse dichter Pindarus en weet dus waar hij het over heeft. In het proefschrift gaf hij al aan dat hij de Griekse mythen beschouwt als geschiedenis. De Grieken zelf zagen ze ook als geschiedenis. Niet dat ze ieder detail geloofden, zoals het bestaan van sfinxen, maar de mythen hadden wel een kern van waarheid. En net als bij geschiedschrijving is het mogelijk om over de verhalen de discussiëren. Iemand die schrijft over de mythen moet volgens Pfeijffer te werk gaan als een historicus. Verhalen assembleren, vasthouden aan de feiten en zoeken naar de meest waarschijnlijke versie.

Dit is precies was Pfeijffer doet en wat zijn Griekse mythen zo leesbaar maakt. Hij geeft een eigen versie van de verhalen, maar neemt de feiten in acht. Hij respecteert de oude mythen, maar zoekt wel naar een eigen uitleg wanneer ze tekort schieten.

De Griekse mythen zijn geen afgeronde geschiedenis en dus moeilijk om overzichtelijk te vatten in een boek. Dit maakt dat sommige pogingen die bijvoorbeeld zo compleet mogelijk willen zijn, uitmonden in een onleesbaar werk. Pfeijffer neemt de vrijheid om de losse eindjes te laten voor wat ze zijn en te zoeken naar een afgerond verhaal. Het resultaat is een zeer aantrekkelijke en leesbare introductie in de Griekse mythologie.

Auteur: Mark Loeffen

Bestellen bij Prometheus Ilja Leonard Pfeijffer – De Griekse mythen € 15,00

Rating: 9.3/10 (6 votes cast)