«

»

Het einde van het Romeinse Rijk

Maarten van Rossem over de val van het Romeinse Rijk. Op het eerste gezicht is het kleine boekje over dit grote onderwerp nauwelijks serieus te nemen. Eens kijken naar de inhoud.

Helaas, ook na het lezen blijft het een nietszeggend boekje. Het wetenschappelijke niveau is onder de maat voor een oud-hoogleraar. Het einde van het Romeinse Rijk is vergelijkbaar met een Wikipediapagina: oppervlakkig, gedateerd en vol fouten.

Grappig dus dat Van Rossem zijn lijst met geraadpleegde literatuur afsluit met “Wikipedia: een van de grootste zegeningen van het internet”. De lijst is überhaupt een lachertje. Aan de titels te zien heeft Van Rossem zijn literatuurstudie beperkt tot de zoektermen “fall” en “Roman empire”. Waarschijnlijk heeft hij een rijtje boeken gepakt van een schap in de universitaire bibliotheek in Utrecht, zijn woonplaats. Geen enkele titel wijst erop dat er is doorgezocht naar bijvoorbeeld specifiekere artikelen bijvoorbeeld over een van de speerpunten in het werk, de ontwikkeling van het Romeinse leger in de late oudheid.

De enige vraag die De val van het Romeinse Rijk oproept is: Waarom? Waarom dit boekje? Waarom deze aanpak? Je zou verwachten dat een intellectueel en oud-wetenschapper zoals Van Rossem tweemaal nadenkt om over een voor hem volledig onbekend onderwerp te schrijven. En als hij er toch aan begint verwacht je een zorgvuldigere studie. Bovendien wordt nergens duidelijk wat het doel is van Het einde van het Romeinse Rijk.

Kort even de inhoud. Het boekje belicht de geschiedenis van het West-Romeinse Rijk tussen pakweg 200 en 476. Van Rossem zoekt naar de oorzaak van de val van dit rijk. Regelmatig herhaalt hij zijn “bevinding” dat in de kiem van de ondergang al lag in de crisis van de 3e eeuw. De verslapping van het leger, vooral door het opheffen van een troepenreserve, luidde langzaam het einde in. Geen schrikbarende conclusie. Zijn onderzoeksvraag is zo breed dat ieder antwoord een waarheid bevat.

Zoals gezegd wordt nergens het doel is van Het einde van het Romeinse Rijk duidelijk. Inhoudelijk voegt het werk niets toe aan de studie van het verleden, de informatie is grotendeels achterhaald. Heel kort zoekt Van Rossem naar een parallel met het heden. Zou het onze westerse wereld ook kunnen verdwijnen uit de geschiedenis zoals het Romeinse Rijk? Al snel komt hij tot de voor de hand liggende conclusie dat een vergelijking onmogelijk is. Ook hier ligt niet de betekenis van het boekje.

Het einde van het Romeinse Rijk van Maarten van Rossem mag in de winkels blijven liggen. Inhoudelijk stelt het niets voor. Voor een Nederlandstalige studie van het Romeinse Rijk in de late oudheid is er Romeinen en Barbaren van Jeroen Wijnendaele.

Bestellen bij Bol.com Het einde van het Romeinse Rijk – Maarten van Rossem €12,99
Rating: 8.0/10 (3 votes cast)
Het einde van het Romeinse Rijk, 8.0 out of 10 based on 3 ratings