Egypte ontraadseld, mysteriën uit de oudheid onder de loep

Egypte kent vele mysteriën. Onverklaarde verschijningen als de sfinx, de grote kennis van de Oude Egyptenaar en verborgen graven die men vandaag de dag nog steeds aan het zoeken is. Deze mysteries zijn een van de onderwerpen die het Oude Egypte zo fascinerend maakt en waarom het zoveel mensen interesseert.
Egyptoloog Huub Pragt heeft een nieuw boek uitgebracht, welke ingaat op een aantal van deze mysteries. Het dertiental mysteries die hij heeft behandeld, benadert hij door de bestaande theorieën over het onderwerp te doorgronden en vervolgens zijn visie over te geven. Welke theorieën zijn er, waar is het op gebaseerd en wat is zijn oordeel daarover?

Huub Pragt
De auteur van het boek is Huub Pragt. De egyptoloog is van 1990 tot 2001 werkzaam geweest aan de Rijksmuseum van Oudheden te Leiden. Ook is hij werkzaam geweest in Egypte voor onderzoek. Pragt richt zich nu op het geven van cursussen en lezingen, het begeleiden van educatieve reizen naar het Oude Egypte en het schrijven van boeken.

Het boek
Huub Pragt heeft een paar beroemde mysteries uitgelicht. Het oude Egypte is omgeven door raadsels die aanleiding geven tot uiteenlopende theorieën. Huub Pragt heeft er een aantal onder de loep genomen. Is de sfinx van Gizeh een overblijfsel van een verdwenen pre-faraonische beschaving? Is de positionering van de piramiden van Gizeh gebaseerd op sterrenkundige berekeningen? Raadselachtige voorstellingen in tempels en graven zorgen voor de bewering dat de technische kennis en vaardigheden van de Egyptenaren zich verder uitstrekte dan dat we denken. De Egyptenaren zouden over zaag- en boormachines hebben beschikt, wat het nauwkeurige steenhouwwerk bij de bouw van de piramiden verklaart. Over de identiteit van de mummies van koningin Hatsjepsoet en Achnaton en Nefertiti is veel gespeculeerd. Kan Nefertiti begraven liggen achter de grafwanden van het graf van Toetanchamon? En wie was de moeder Toetanchamon? Dit is slechts een greep uit het boek, dat een breed scala van onderwerpen behandelt.

Naast de lezer te informeren over de verschillende onderwerpen, probeert Pragt ook een aantal hardnekkige fabels die rondom de mysteriën zweven te ontkrachten. Dit doet hij door zijn theorieën te onderbouwen door op goede wijze resultaten van onderzoeken door archeologen en Egyptologen te beschrijven, en de misvattingen die door de fabels zijn ontstaan te benadrukken.
Hij benoemt ook de problemen die in de wetenschap zelf aanwezig zijn, waar mensen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Zo worden een aantal Egyptologen die diepgaande studies doen naar de prehistorie van Egypte niet geloofd, omdat zij zelf als onderdeel van een complot worden beschouwd.

Conclusie
Het boek is mooi vormgegeven. Het boek laat op fraaie wijze het historiografisch debat rondom Egyptologie zien. De theorieën worden duidelijk uitgelegd en Pragt geeft zijn visie op een heldere wijze. Het boek is voor zowel de beginner als gevorderde aan te raden. Op 24 september gaf Pragt een boeklezing in het Rijksmuseum van Oudheden. Mocht hij dit in de toekomst weer doen, is het zeker aan te raden hier bij te zijn om vragen die het boek toch hier en daar oproep te kunnen stellen.