«

»

De wereld van Hadrianus

Het boek De wereld van Hadrianus is onlangs verschenen bij Uitgeverij Vantilt. Normaal gesproken zijn Nederlandse publicaties over Romeins keizers weinig interessant, omdat ze niets nieuws bieden. Gelukkig pakt De wereld van Hadrianus het anders aan.

De wereld van Hadrianus

Nederlandse publicaties over Romeinse keizers blijven vaak hangen in het herkauwen van de informatie uit de geschreven bronnen. Andere disciplines zoals de archeologie of de kunstgeschiedenis worden genegeerd en nieuwe inzichten uit het onderzoek komen niet aan bod. Lees bijvoorbeeld eens het werk De vita caesarum van Suetonius en bijna iedere biografie over een van de door hem beschreven keizers is inhoudelijk te voorspellen. Alsof onze kennis 2000 jaar heeft stilgestaan. De aanpak in De wereld van Hadrianus is anders. Het werk bestaat uit acht verschillende bijdrages geschreven door wetenschappers. Iedere auteur behandelt een thema waar zijn of haar expertise ligt. Het keizerschap van Hadrianus wordt door zo uitgediept op literair, economisch, militair, architectonisch, artistiek en juridisch gebied. De bekende levensloop van Hadrianus wordt kort in de proloog en een chronologie uiteengezet en daarna is het tijd voor verdieping in de bijdrages. De rode draad is zoals Olivier Hekster en Corjo Jansen in de proloog schrijven “de wisselwerking tussen heerser en rijk”. De periode waarin Hadrianus zijn regeringsperiode valt staat bekend om de consolidatie van het rijk, bijvoorbeeld met het optrekken van de grensmuur in Engeland. Een andere kenmerkende ontwikkeling van zijn tijd is de globalisering van het keizerrijk. Als keizer kan hij niet meer in Rome verblijven, maar reist langs vele provincies. Het spanningsveld tussen deze grotere tendensen en de keizer als individu is de aanzet voor de bijdrages in De wereld van Hadrianus. Wie was Hadrianus, welke rol speelde hij in de ontwikkelingen in het Romeinse Rijk en wat is zijn erfenis? Een goed voorbeeld van het thema is het hoofdstuk over Hadrianus en het recht getiteld Eenheid, macht en stabiliteit. Corjo Jansen en Rick Verhagen. De aanpassingen die Hadrianus doorvoerde in het Romeinse recht lijken zijn persoonlijkheid te weerspiegelen. Hij wil de kwaliteit van de uitvoer van het recht verbeteren en heeft aandacht voor individuele zaken. Het gevolg was dat rechtsvorming bijna volledig bij de keizer kwam te liggen. Pas met de Verlichting wordt er weer gedacht over het scheiden van machten. De publicatie bevat veel afbeeldingen voornamelijk van sculpturen en monumenten in aanvulling op de hoofdstukken over de kunsten. Voorin zitten een aantal kleurafbeeldingen van onder andere de muur van Hadrianus in Engeland samen met drie kaarten van het Romeinse Rijk, Athene en Rome. Hierop staan de belangrijkste plaatsen en monumenten die een rol spelen in het leven van Hadrianus. Fijn is ook dat per hoofdstuk er een bibliografie is opgenomen voor wie verder wil lezen.

Het is dit soort publicaties dat een brug slaat tussen wetenschap en een breder publiek. In plaats van een oppervlakkige biografie schrijft men in De wereld van Hadrianus hoogwaardige bijdrages over een keizer en zijn omgeving. Vanuit verschillende disciplines wordt een licht geworpen op Hadrianus waarbij duidelijk wordt dat onze inzichten blijven veranderen met het onderzoek.

Bestellen bij Bol.com De wereld van Hadrianus – O. Hekster en C. Jansen (red.) € 18,95 Bestellen
Rating: 9.7/10 (6 votes cast)
De wereld van Hadrianus, 9.7 out of 10 based on 6 ratings