«

»

Bezoek Huis van Hilde

Vanuit het station van Castricum loop je bijna direct tegen het mooi vormgegeven Huis van Hilde aan. Ik ben benieuwd hoe dit museum de rijke geschiedenis van deze streek heeft weten te vangen onder zijn moderne dak. Huis van Hilde ingang

Na binnenkomst wordt er door een medewerker uitleg gegeven over wat waar te vinden is in het gebouw. Hierna kun je zelf je route makkelijk bepalen.

De eerste vitrine die in het oog springt is de zogenaamde pottenwand. Een behoorlijke verzameling aardewerk potten afkomstig uit het veen. Bij de vitrine staat een monitor waarop een filmpje gestart kan worden. In het filmpje wordt verteld over de rol van het veen in de verre geschiedenis. Na deze eerste stop is het tijd om verder het museum in te gaan.

Hilde’s “huiskamer”, het hart van het museum

Via een gangetje waar materiaal van de slag bij Vronen ligt kom je bij de vaste tentoonstelling. Skeletmateriaal met sporen van verwondingen zoals haksporen laten zien dat het er tijdens deze slag heftig aan toe moet zijn gegaan.

De vaste expositie staat in een ronde zaal. Door in de tentoonstellingszaal de cirkel van links naar rechts rond te lopen volg je de tijdslijn vanaf de prehistorie tot aan de Nieuwe Tijd. De objecten horend bij iedere periode zijn opgesteld in drie ringen, waarbij er telkens van binnen naar buiten telkens een vaste serie objecten opgesteld is.

De buitenste ring bestaat uit vitrinekasten met tal van vondsten met een heldere uitleg en datering. Bij de vitrines staan schermen waarop je over ieder object meer informatie kan krijgen. Via een speaker bij het scherm hoor je het specifieke verhaal.

De binnenste ring bestaat uit vitrines met een reconstructie van een persoon behorend bij een specifiek tijdvak, vaak gebaseerd op een gevonden skelet. Het skelet is dan in een andere vitrine in de tweede ring te zien.

In het hart van de zaal wordt herhaaldelijk een film vertoond, geprojecteerd in een cirkel op de vloer. De film neemt je mee door de geschiedenis van deze regio en verteld over de vondsten die er zoal gedaan zijn.

Huis van Hilde depotDe tentoonstellingsruimte bevat echter nog meer extra’s! Er zijn bijvoorbeeld verschillende doorkijkjes naar het archeologisch depot. Daarnaast is er ook een deel ingericht voor vitrines met vondstmateriaal, zoals aardewerk, bot, plantenresten enz. Er wordt hierbij uitgelegd welke soorten informatie dit materiaal ons kan geven over het verleden.

Hilde biedt meer

Buiten de vaste tentoonstelling om is er nog meer te zien in dit gebouw. Zo is er het archeolab, waar je meer te weten komt over het reconstrueren van menselijke gezichten. Dit wordt verteld aan de hand van Aak, een jongen van ongeveer 9 jaar oud. Zijn skelet is gevonden in de buurt van Uitgeest en gebleken is dat hij ongeveer 2200 jaar geleden daar leefde. Het skelet ligt in het museum naast één van de twee reconstructies die er van hem zijn gemaakt. De ene reconstructie toont hem in zijn authentieke kledij en de andere in moderne outfit. Het brengt Aak net een beetje meer tot leven.Huis van Hilde jongen

Behalve de reconstructies liggen er ook diverse vondsten in houten kistjes in het archeolab. Als je een kistje met een vondst precies op een vakje in de tegenoverliggende tafel plaatst begint er een filmpje te spelen op het scherm. Het interactieve aspect spreekt aan en als klap op de vuurpijl kan ieder kistje geopend en mag de vondst eruit gehaald worden. Dit kan omdat er replica’s inzitten. Dat het niet de echte objecten zijn is misschien wel jammer maar je krijgt wel de kans om een object meer te ervaren. Je voelt bijvoorbeeld het gewicht en kan het van alle kanten tot in detail bestuderen. Een goede en leuke manier om het publiek nog wat meer bij de vondsten te betrekken.

De mysterieuze van Brederodes

Op het moment dat ik het Huis van Hilde bezocht is er als extra tentoonstelling de Brederode-expositie over Willem van Brederode en zijn vrouw Hillegonda. Er wordt verteld over hun kasteel en de opgraving ervan. Die blijkt niet zo zorgvuldig te zijn uitgevoerd in het verleden waardoor er veel vondsten verloren zijn gegaan. De tentoonstelling laat dan ook vondsten zien die zowel uit het kasteel zelf komen, als uit soortgelijke kastelen, om zo beter beeld te kunnen schetsen van wat er zoal te verwachten was aan vondsten uit een dergelijk kasteel.

De titel van de tentoonstelling, Mysterie Brederode, verwijst naar de al dan niet ontbrekende familiebanden met adel. Ondanks de bekende naam blijkt die link met adel namelijk onduidelijk, de vraag is dan ook of ze wel echt van adel zijn geweest.

Het is een kleine tentoonstelling die bijzonder sfeervol is ingericht. De aankleding met panelen met steenprint geven het kasteelgevoel, er speelt toepasselijke muziek en het brede scala aan objecten dat er ligt doet je verwonderd nadenken over wat er zich zoal in het leven van Willem en Hillegonda afgespeeld zal hebben. De daadwerkelijke skeletten en reconstructies van beide zijn te zien in de vaste expositie.Huis van Hilde lakprofiel

Bovenin het museum is het restaurant. Bij de trap naar boven bevindt zich een gigantisch lakprofiel met de geologische geschiedenis van het landschap. Ook hier is extra informatie in een filmpje.

Conclusie

Het Huis van Hilde is wat mij betreft er goed in geslaagd om de geschiedenis van de regio weer te geven. Daarbij is er een grote rol voor de archeologische vondsten maar ook de replica’s van personen spreken enorm aan.

De schermen, films en foto’s geven je de keuze om je wel of niet te verdiepen in de schat, bijna overdaad, aan informatie. Enig puntje van kritiek is dat zodra de film in de hoofdruimte start, de verlichting gedempt wordt en je dus niet verder kan kijken naar bijvoorbeeld het materiaal van de slag bij Vronen. Wat me ook opviel is dat het archeolab zich wat op een wat jonger publiek lijkt te richten en sommige vondstkistjes wel erg zwaar zijn voor minder vitale mensen.

Maar, dit zijn slechts kleine puntjes in een verder ontzettend prettig museum. Ik kan het van harte aanbevelen aan een ieder die interesse heeft in de archeologie en geschiedenis van Noord-Holland om op huisbezoek te gaan bij Hilde!

*Foto van de buitenkant van het museum met dank aan Natalie Doesburg.

Verder kijken en lezen

• De tentoonstelling Mysterie Brederode liep van vrijdag 1 juli tot en met zondag 25 september 2016. Helaas is deze dus inmiddels afgelopen maar houd de website van het Huis van Hilde in de gaten voor de volgende tentoonstellingen!
Rating: 9.5/10 (2 votes cast)
Bezoek Huis van Hilde, 9.5 out of 10 based on 2 ratings