«

»

Archeologie en ruimte – Geertje Korf en Nathalie Vossen

Archeologie en Ruimte is een uitgebreid en actueel naslagwerk over ruimtelijke ordening en archeologie. Het werk is vooral bedoeld voor degenen die zijn betrokken bij deze vakgebieden, aan de ene kant de archeologen en aan de andere kant de ambtenaren. De auteurs G. Korf en N.F.H.H. Vossen willen met hun publicatie de communicatie en samenwerking tussen deze twee werelden verbeteren.

Inhoud van Archeologie en ruimte

Het resultaat is een overzichtelijk en compleet werk van 140 bladzijden verdeeld in zeven hoofdstukken. Na het inleidende hoofdstuk wordt eerst gekeken naar de geschiedenis van de archeologie en het samengaan met de ruimtelijke ontwikkeling. Het derde hoofdstuk behandelt het archeologisch bestel, bijvoorbeeld de verantwoordelijkheden van de drie bestuurslagen in Nederland. Het vierde en vijfde hoofdstuk gaan achtereenvolgens over het beleid en de wet- en regelgeving omtrent archeologie en ruimtelijke ordening. In het zesde hoofdstuk komen de ruimtelijke instrumenten aan bod, waarvan de structuurvisie en het bestemmingsplan de belangrijkste zijn. Tot slot is er in het laatste hoofdstuk speciale aandacht voor water en archeologie. Naast onderwaterarcheologie wordt in dit hoofdstuk ook het onderzoek aan dijken belicht.

Hoe zat het ook al weer?

Archeologie en ruimte tracht de informatie zo overzichtelijk mogelijk te brengen en is daarin zeer geslaagd. Het uitgebreide trefwoordenregister en de lijst met afkortingen van wetten en instanties zijn hierbij handige hulpmiddelen. Ook is ervoor gekozen om op sommige plaatsen in de tekst kaders met aanvullende voorbeelden te plaatsen. Ze verduidelijken de niet altijd even duidelijke beleidstaal. In het hoofdstuk over wet- en regelgeving is er bijvoorbeeld aandacht voor de provinciale omgevingsverordeningen. Het bijbehorende kader beschrijft de verordeningen van Zuid-Holland en Friesland. Hierdoor wordt duidelijk welke invloed de provincie heeft op het archeologisch beleid. Dit maakt het werk ideaal voor iedereen die snel even wil opzoeken hoe het ook al weer zat.

Serie Ruimtelijk relevant

De publicatie maakt onderdeel uit van de serie Ruimtelijk relevant. Hiervan zijn tot nu toe elf delen uitgegeven bij Berghauser Pont. Leegstand, Water  en Planschade zijn enkele titels uit de reeks. Ieder deel biedt een overzicht van de wetgeving en het beleid rondom het thema en de ruimtelijke ordening. Daarnaast worden ook nieuwe ontwikkelingen in het gebied beschreven. Een tweede interessante publicatie in de reeks is Cultureel erfgoed en ruimte, waarin de focus ligt op het gebouwde erfgoed.

Het naslagwerk is een handig overzicht waarin ieder aspect van ruimtelijke ordening en archeologie aan bod komt. Uit de bondige maar duidelijke inhoud blijkt dat beide auteurs hun weg kennen in de wereld van de archeologie, het erfgoed en de overheid. Archeologie en ruimte is daarom een werk dat eigenlijk iedere archeoloog in zijn boekenkast hoort te hebben tussen Homerus en het woordenboek.

Bestellen bij Bol.com Archeologie en ruimte – G. Korf en N.F.H.H. Vossen € 49,00 Bestellen
Rating: 9.3/10 (18 votes cast)
Archeologie en ruimte - Geertje Korf en Nathalie Vossen, 9.3 out of 10 based on 18 ratings