«

»

Alles is Eros

Alles is Eros. Hellenistische poëzie over liefde en leven en het idyllisch landschap is een verzameling door Mieke de Vos vertaalde gedichten. Deze poëzie staat bekend als ontoegankelijk, maar de geselecteerde gedichten over de liefde en natuur spreken iedere lezer aan.

Alle is Eros

De Hellenistische periode begint met de dood van Alexander de Grote in 323 v.Chr. en eindigt in de eerste eeuw v.Chr. wanneer Griekenland onderdeel wordt van het Romeinse Rijk. Zoals Floris Overduin in zijn inleiding schrijft staat de poëzie uit deze periode niet hoog aangeschreven. Het literaire hoogtepunt wordt traditioneel in de klassieke periode voor Alexander gelegd. “Nabloei, decadentie en een gebrek aan creativiteit of originaliteit.” dat is de kritiek op de Hellenistische poëzie. Het zijn ontoegankelijke intellectuele gedichten.

De laatste tijd de waardering gegroeid voor de Hellenistische schrijvers. Naast de geleerde gedichten werden er namelijk ook gewone liefdesgedichtjes vol beeldende taal geschreven. Alles is Eros bundelt een aantal van deze gedichten. Een veelgebruikt thema is de natuur, weg van de drukte van de stad. Waar herders hun kuddes hoeden en zorgeloos spelen op de rietfluit. Een ander thema dat hiermee samenhangt is de liefdesgod Eros. Hij is een van de weinige gevaren in de natuur. Onverwachts vuurt hij zijn pijlen en drijft de Hellenistische dichters tot wanhopig verliefde poëzie. Liefde en de natuur als onderwerp en geen intellectuele poespas, ook dat zijn de Hellenistische dichters.

Herderspoëzie en epigrammen

In Alles is Eros zijn gedichten opgenomen van een groot aantal schrijvers met verschillende thema’s. Ze zijn afkomstig uit een drietal corpora, de Bucolica, Antologia Palatina, Anacreontea. Een deel zijn bucolische gedichten of herderspoëzie, gedichten over het goede leven op het platteland. Het “bucolische trio” bestaande uit Theocritus van Syracuse, Moschus en Bion zijn de bekendsten binnen dit genre. Ook zijn er Griekse epigrammen te lezen. Oorspronkelijk waren het korte gedichten in gebruikt als graf schrift of op wijgeschenken. De Hellenistische dichter innoveren het genre. Callimachus draagt bijvoorbeeld een van zijn epigrammen op aan een schipbreukeling en Theocritus kiest zelfs een object als onderwerp, een spinstok.

Naast de gedichten worden ook de dichters kort geïntroduceerd. Er zijn een klein aantal aantekeningen gemaakt ter verduidelijking. De meeste informatie over de poëzie is te halen uit de inleiding en het nawoord van Mieke de Vos. Zonder al te veel afleiding kan de poëzie dus worden gelezen.

Voor het tweede deel in de reeks Monobiblos van Uitgeverij Damon is gekozen voor een niet voor de hand liggend thema. De Hellenistische dichters waren lang ongeliefd vanwege een aantal hardnekkige vooroordelen. Mieke de Vos laat met haar vertalingen zien dat men ook toegankelijke poëzie schreef over onderwerpen na aan het hart van iedereen.

Auteur: Mark Loeffen

Bestellen bij Bol.com Alles is Eros – Mieke de Vos €14,90
Rating: 9.3/10 (4 votes cast)